Cytat z Szekspira
Quote of the day: cytat dnia
To znany cytat z komedii Szekspira ” Jak Wam się podoba” ( As You Like It ). Porównuje on świat do sceny, życie do sztuki teatralnej, a ludzi do aktorów odgrywających swe różnorakie role. Następnie w dalszej części Szekspir ustami Jaques dzieli życie ludzkie na siedem etapów lub siedem ról.
Z pewnością czytanie literatury to dobry sposób na poszerzanie i utrwalanie słownictwa. Co prawda nie należy zaczynać od dzieł Szekspira-), gdyż język jest trudny, a styl 17-wieczny i odbiega znacznie od języka współczesnego. Jednakże można rozpocząć od ciekawych cytatów z literatury. Możecie się ich uczyć na pamięć bo zawsze warto zacytować klasyka-). Co więcej, dobrym pomysłem jest uczyć się też rymowanek i krótkich wierszy. Wówczas stymulujecie pamięć i pracujecie nad wymową i płynnością. Dodatkowo, inną opcją jest czytanie krótkich opowiadań lub wersji uproszczonych znanych powieści. W konsekwencji na kolejnych etapach nauki będziecie mogli czytać oryginalne wersje książek.
Podsumowując: spróbujcie, Wasza pamięć Wam za to podziękuje, a umiejętności językowe zostaną poszerzone.
A teraz pytanie z innej dziedziny: czy wiecie gdzie w Londynie można znaleźć mural przedstawiający Szekspira? Otóż znajduje się on w pobliżu The Globe Theatre, na Clink Street, przy wejściu do tunelu.
Speech: “All the world’s a stage”
by William Shakespeare ( spoken by Jagues in As You Like It )
All the world’s a stage,
And all the men and women merely players;
They have their exits and their entrances;
And one man in his time plays many parts,
His acts being seven ages. At first the infant,
Mewling and puking in the nurse’s arms;
And then the whining school-boy, with his satchel
And shining morning face, creeping like snail
Unwillingly to school. And then the lover,
Sighing like furnace, with a woeful ballad
Made to his mistress’ eyebrow. Then a soldier,
Full of strange oaths, and bearded like the pard,
Jealous in honour, sudden and quick in quarrel,
Seeking the bubble reputation
Even in the cannon’s mouth.
And then the justice,
In fair round belly with good capon lin’d,
With eyes severe and beard of formal cut,
Full of wise saws and modern instances;
And so he plays his part. The sixth age shifts
Into the lean and slipper’d pantaloon,
With spectacles on nose and pouch on side;
His youthful hose, well sav’d, a world too wide
For his shrunk shank; and his big manly voice,
Turning again toward childish treble, pipes
And whistles in his sound. Last scene of all,
That ends this strange eventful history,
Is second childishness and mere oblivion;
Sans teeth, sans eyes, sans taste, sans everything.